Registratieplicht HORECA

De Nationale Veiligheidsraad heeft een registratieplicht in de horeca opgelegd. Deze gaat in vanaf 25 juli 2020.
De lokale politie Pajottenland opteert voor een uniforme registratie in alle horecazaken. Dit moet het mogelijk maken om controles uit te oefenen.
 
Via deze weg brengen wij jullie graag op de hoogte van de geldende voorschriften:
 

  • Bij het betreden van een horecazaak dient iedereen zijn handen te ontsmetten. De wijkwerkers zullen controles uitvoeren op de zichtbare aanwezigheid van ontsmettingsmiddelen aan de ingang van de zaak, en in de toiletten.

  • Het betreden van een horecazaak gebeurt met een mondmasker. Dit mag worden afgezet door de klanten van zodra zij aan tafel plaatsnemen. Wanneer zij zich verplaatsten in de horecazaak, dienen zij het mondmasker opnieuw op te zetten. Ook hierop zullen controles gebeuren.

  • De tafels dienen op minstens op 1,5 meter van elkaar worden geplaatst. Er wordt niet aan de toog bediend (met uitzondering van éénmanszaken). Klanten mogen niet plaatsnemen aan de toog. Ook hier zal op worden gecontroleerd.

  • Bij het opnemen van de bestelling krijgen de klanten aan tafel een briefje overhandigd. Hierop dient één iemand zijn telefoonnummer, e-mailadres of naam (niet verplicht) te noteren. Wanneer niemand van het gezelschap in het bezit is van een balpen, kan deze door de uitbater worden overhandigd. Deze dient de balpen wel eerst te ontsmetten. Het ingevulde papiertje dient door de klanten in een urne te worden gedeponeerd. Er wordt best gekozen voor een afgesloten bak met gleuf, met daarin een daarin een plastic zakje. Op het einde van de dag dient de uitbater de plastic zak uit de urne te nemen, deze af te sluiten en te voorzien van de datum van die dag. Dit zakje bewaart hij gedurende maximaal 14 dagen. Daarna moet het zakje worden vernietigd.

 
De politie zal vanaf zaterdag 25 juli 2020 controles uitvoeren op het naleven van deze registratieplicht. De boetes die worden opgelegd voor overtredingen zijn niet min.